Norske blogger

Styrketrening for jenter #1

Mythbusting

-Myter om damer og trening
Ikke tro alt du blir fortalt via sosiale medier og på treningssentre. her er noen myter du kanskje har hørt før - men som ikke modvenidigvis stemmer: 

Myte #1
Man blir svær av styrketrening
At damer blir store og muskuløse av styrketrening, er kanskje den største myten av dem alle. Damer produserer langt , langt mindre testosteron, veksthormon og andre anabole ( oppbyggende) hormoner enn menn, enkelt så lite som 5 prosent. Og siden mange menn sliter med å klare å få bygget større muskler, skal ikke damer være redde for å våkne opp å se ut som Arnold Schwarzenegger. De mangler rett og slett forutsetningene. 

Myte #2
Man får brede hofter og firkantet rumpe av å trene ben
Mange står bevisst over markløft og knebøy fordi disse baseøvelsene visstnok skal bygge en bred midje og firkantet rumpe. Som dame er du selvfølgelig opptatt av dette - men er frykten reell? Nei. Baseøvelsene trener faktisk de musklene som de aller fleste damer er opptatt av å forbedre utseende på. Markløft og knebøy er gode øvelser for å treffe rumpa, hamstrings- og fremsiden av låret. Påstanden om at fokus på å presse magen ut gjør midjen bredere, er heller ikke korrekt. Det man vil oppnå i baseøvelser, er jo snarere å skape en stabil og sterk base - ved å spenne magen, ikke presse den ut. 

Anatomiske faktorer gjør det for øvrig umulig for rumpa å bli bredere eller mer firkantet av knebøy. Rumpa består av musklene glutes maximus, medius og minimus. Glutes maximus er den store rumpemuskelen, som har rund fasong (derfor er det umulig å få firkantet rumpe). Medius sitter litt høyere og mer langs siden av hoften, og er den muskelen mange frykter skal bli for stor og gjøre hoften for bred. Bekjymringen er unødvendig, siden denne muskelen har et lite areal og ikke kan bli særlig stor. 

Kvinner har av natur et bredere bekken og bredere hofteparti enn menn. Skulle du være misfornøyd med midjemålet, må du først av alt se på kostholdet og om det er fettprosenten som står i veien for målet ditt. Stå i hvert fall ikke over baseøvelsene! 

Myte #3
Man får stor rumpe av å trene setemusklene 
Først av alt: Rumpa skal i utgangspunktet være kroppens største muskel. Det er den imidlertid ikke hos de aller fleste - fordi vi sitter for mye på den og unngår å aktivere og sette krav til den. Så svaret på  overskriften er både ja og nei. Du vil absolutt få større rumpe hvis du trener spesifikt for å aktivere disse musklene og bli sterkere i dem, men noen ukers trening vil ikke gi deg "big booty". Noen har fra før av ganske store setemuskler , mens andre har små. Behovet for hvor mye disse musklene skal vokse, er naturlig nok individuelt, og må tilpasses dine ønsker. Estetisk vil også rumpeområdet i stor grad påvirkes av fettmassen. Får du større setemuskler, vil rumpa se og føles strammere - men har den mer fett enn det normale for kvinner, vil rumpa oppleves som lite fast. En kombinasjon av velutviklede rumpemusker og moderat fettmengde vil derfor være det optimale om du ønsker strammere rumpe. 

Myte #4
Du blir mer mandig av styrketrening 
Nei, du vil ikke skrifte ansiktskarakter eller på annet vis forandre deg i mer maskulin retning, som følge av styrketrening. Det er en samfunnsskapt tanke at mer muskler = mer mandig. Snarere vil du se strammere ut, blir sterkere og føle deg bedre , mens menn som ser deg vil syntes du virker sexy og sporty. Vent nå litt, det var da ikke så ille ?

Myte #5
Du må trene med lav belastning\lette vekter og mange repetisjoner om du ønsker lange, slanke muskler
Muskler blir enten større eller mindre. At en spesiell øvelse eller et antall repetisjoner skal gjøre muskelen lenger og slankere, stemmer ikke. Når jenter trener styrketrening med tunge vekter - og baseøvelser kombinert med isolasjonsøvelser for muskelgrupper som trenger fokus . vil musklene vokse, og du vil se strammere og litt mer trent ut, uten at du virker stor. 

Myte #6
Du blir sterk og i toppform av bodypump og gruppetrening
Bodypump - og andre salbaserte timer hvor man trener styrke med stang - er ikke god god trening for å bli sterk. Belastningen som løftes er for lav til å gi styrkeøkning på sikt, og settene er altfor lange. Bodypump er rett og slett ikke styrketrening, men utholdenhetstrening for musklene. At man blir svett og har det gøy mens man trener, er selvsagt en bra ting, men de eneste som vil merke resultater er ferskinger uten grunnlag innen styrketrening. 

Dette er litt i fra boka " Styrketrening for jenter". Noe dere fikk svar på ? 
Det gjorde ihvertfall jeg! Ønsker dere at jeg lager innlegg med fler ting i fra boka? Jeg annbefaler jo selvsagt alle å kjøpe den selv, men det er jo alltid greit med en liten smakebit? Boka for du kjøpt her. 



Carina Leite

26.10.2015 klokka 22:12

Ja gjerne lag flere innlegg om dette! Var mye nyttig informasjon for meg som nettopp har startet styrketrening!
Så fin blogg!

Skriv en ny kommentar

Bloggdesignet er fra Blogg.Wiki
hits