Norske blogger

De 5 beste øvelsene for RÅ beinstyrke!

Beinstyrke er viktig i de fleste idretter, ikke minst alle styrkeidrettene - vektløfting, styrkeløft, strongman, kroppsbygging og bodyfitness krever alle god beinutvikling, men hva er de aller beste øvesene for bygge sterke bein?

Her er mine valg:

Merk at dette ikke nødvendigvis er de beste øvelsene for alle idrettsutøvere, da det ofte krever mer fokus på eksplosivitet og et-beins styrke, men for maks rå styrke i beina er dette ypperlige valg.


#1: Knebøy (Styrkeløft-stil): Knebøy er kongen av beinøvelser. Korrekt utført vil knebøy styrke hele kroppen, og man trenger egentlig ingen flere øvelser enn knebøy for å bli uhyre sterk i beina. 


Bilde fra google

#2: Olympiske Knebøy (Vektløfting-stil): På en 2. plass plaserer jeg også knebøy, dog her den typen de fleste vektløftere benytter seg av. Med denne stilen plasseres stanga høyere opp på ryggen/trapezius, ryggen er strakere og man går dypere. Her kan man som regel ikke løfte like mye som i styrkeløft-stil knebøy, men det økte kravet til fleksibilitet, større bevegelsesområdet og bruk av strekk-refleksen i bunnposisjonen kan ha med seg en rekke fordeler. Å benytte seg av begge kan være lønnsomt, men er ikke nødvendig. 

3#: Markløft (klassisk eller sumo): Markløft er en fantastisk øvelse som i likhet med knebøy bygger hele kroppen, men setter størst krav til styrke i bein og korsrygg. Prøv gjerne både klassisk og sumo-stil og finn ut hvem du liker best.


Sumo Markløft. Bilde fra google

4#: Rumenske markløft ('strake' bein): Rumenske markløft er en variant av markløft hvor du starter på toppen også går nedover så og si alene gjennom å skyte hofta bakover. Knærne holdes nesten utstrakte, noe som fører til enorm aktivering av muskelaturen på baksiden av kroppen. Fantastisk øvelse for å bygge opp bakside lår og rumpe. 


Bilde fra google

5#: Frontbøy: Frontbøy er veldig like olympiske knebøy, men her plasseres stanga på framsiden av kroppen, på skuldrene og over kragebeinet. Frontbøy krever mer av framside lår og øvre rygg enn knebøy med stanga på ryggen.


Bilde fra google

 

Skrevet av Fredrik Gyllensten på treningsforum.no

 


Sent innlegg idag, men sånn blir det bare av og til. Nå skal jeg straks på jobb så det kommer endten et innlegg mens jeg er på jobb ( forhåndsskrevet) eller så kommer det når jeg kommer hjem fra jobb kl 22.15 ca. Snakkes da!  

 



Skriv en ny kommentar

Bloggdesignet er fra Blogg.Wiki
hits